De vraag
Winkelcriminaliteit behoort tot de meest gepleegde delicten in Nederland. Jaarlijks vinden in ons land 1,1 miljoen diefstallen plaats. Eerder organiseerde Platform Veilig Ondernemen (PVO) in samenwerking met Dot• een thema-avond rondom Winkelcriminaliteit in Delft. PVO ging wederom de samenwerking aan met Dot• en organiseerde, samen met de gemeente Leidschendam-Voorburg en MKB Leidschendam-Voorburg, een thema–avond voor ondernemers in de regio Leidschendam-Voorburg.
Ons antwoord
De locatie was het Raadhuis, voor het lokale publiek een bekende locatie en de ideale setting. Het team van Dot• zorgde voor gerichte communicatie richting de doelgroep: winkeliers uit de regio. Onder meer een persoonlijke uitnodiging per mail, een social mediacampagne, een landingspagina en aanmeldformulier werden hiervoor ingezet. Ook werden winkeliers persoonlijk bezocht om aandacht te vragen voor het event.
Diana Boer, accountmanager Leidschendam-Voorburg.business, was de host van de avond. Zij heette, samen met burgemeester Martijn Vroom, alle deelnemers van harte welkom. Tijdens het plenaire deel deelde een ‘mystery shopper’ zijn ervaringen en liet zien hoe winkeldieven te werk gaan. Experts deelden hun tips en vertelden alles over de juiste preventiemaatregelen. Tijdens de workshops kwamen verschillende thema’s aan bod:
- Hoe ga je om met agressieve klanten?
- Collectief winkelverbod; hoe kunnen we de krachten bundelen in de strijd tegen diefstal?
- SODA; een privaatrechtelijk alternatief voor aangifte bij winkeldiefstal
Leuk voor PVO
Tessa Hoenselaar, adviseur bij PVO: ‘Ondernemers weten dat winkelcriminaliteit een probleem vormt, maar het ontbreekt aan bewustwording en concrete handvatten. Die hebben we op de thema-avond gegeven. Wederom was de samenwerking met Dot• heel fijn en welkom. We hebben het juiste publiek ontvangen en geïnformeerd.”
Leuk voor Dot•
Diana Boer: “De kostenpost voor winkeliers is enorm: jaarlijks wordt er door winkeldiefstal voor minimaal 1,8 miljard euro gestolen. Een enorm hoog bedrag dat direct impact heeft op de ondernemer. Met dit event hebben we de doelgroep wakker geschud en de tools meegegeven om meer aan preventie te doen. Een geslaagd event!”
Andere klantverhalen
Verbinden in Delft-West
De City Deal Kennis Maken (CDKM) Delft, een consortium van ROC Mondriaan, Inholland, Haagse Hogeschool, TU Delft en de gemeente Delft, vloog ons in om een kennismakingsevent te organiseren in Delft-West. Daar wisten we wel raad mee.
Kennissessie politiek & ondernemers
Welke behoeften hebben ondernemers? Wat hebben ze nodig en hoe kunnen politici daarop inspelen? Door met elkaar in gesprek te gaan kom je erachter wat bij de andere speelt en wat je voor elkaar kunt betekenen.


