De vraag
Sinds 2016 organiseert MKB Nederland jaarlijks de Dag van de Ondernemer. Het doel: de ruim 1,5 miljoen ondernemers die in Nederland actief zijn in het zonnetje zetten. De afgelopen jaren heeft MKB Delft samen met de gemeente Delft verschillende activiteiten rond dit event georganiseerd. Nu was het tijd om een slag te maken in de organisatie en er een jaarlijks, lokaal en terugkerend event van te maken. Samen met de Gemeente, VNO-NCW en MKB Delft gingen we aan de slag om dit event handen en voeten te geven.
Ons antwoord
Het Delftse familiebedrijf Octatube was de host van deze eerste editie. Een vast programmaonderdeel is een moment van waardering richting de lokale ondernemers voor iets waar zij een bijdrage aan hebben geleverd. We bedachten de Ondernemerspluim in zes verschillende categorieën:
- Ik zet ons familiebedrijf voort
- Ik lever een bijdrage aan duurzaamheid
- Ik ben altijd op zoek naar samenwerking
- Ik zet me in voor sociaal ondernemen
- Ik houd met mijn bedrijf een ambacht levend
- Ik heb innovatie hoog in het vaandel
Burgemeester Marja van Bijsterveldt en wethouder Maaike Zwart reikten de Ondernemerspluimen persoonlijk uit aan de aanwezige ondernemers. Tijdens het plenaire deel ging dagvoorzitter Stefan Stolk, bekend van onder meer Nationale Theaterkassa, in gesprek met Wesley dos Santos. Dos Santos is bedrijfskundige, spreker, auteur, presentator maar bovenal ondernemer. Hij ging onder meer in op de vraag hoe je als bedrijf kunt groeien door te bloeien, en hoe je soft skills als ‘tinkeren’ en ‘hosselen’ kunt inzetten voor je organisatie. Het programma werd afgesloten met een ondernemersontbijt en een rondleiding door de fabriekshal van Octatube.
Leuk voor MKB Delft
Wilma Broeseliske, bestuurslid MKB Delft: “We hebben fijn samengewerkt met alle partijen en het event samen vormgegeven. Met de input en uitvoering van Dot• is het een compleet event geworden waar we de ondernemers in het zonnetje hebben gezet. We kijken uit naar een nieuwe editie!”

Leuk voor Dot•
Nannette Bakkenes: “Met ons brede netwerk hebben we de juiste doelgroep aan kunnen spreken. Mooi ook om te zien hoe ondernemers zich echt gewaardeerd voelden, want dat was tenslotte het doel! Al met al een goede basis voor een toekomstige editie.”
Andere klantverhalen
Het verhaal van 10 jaar RijswijkBuiten
In 2013 werd de eerste paal geslagen van de duurzaamste woonwijk van Nederland: RijswijkBuiten. In 10 jaar is een compleet nieuwe woonwijk gebouwd.
Delftse Dino Weken op de kaart
In de zomer van 2024 was er vijf weken lang bij DOK in OPEN aan het Vesteplein een unieke vondst te zien: een skelet van een echte triceratops. Al gauw bleek dat het nog grootser kon: heel Delft laten meeprofiteren!
Glazen Radiohuis in de schijnwerpers
Het Glazen Radiohuis is al een aantal jaar een groot succes. Vorig jaar stond het huis in Den Haag en nu was het tijd voor een editie in Delft. Van buiten kunnen voorbijgangers zien en horen wat er binnen gebeurt.