Zuivelgigant met duurzame ambities

Je kent ze van bekende merken in het zuivelschap en van de babyvoeding. En natuurlijk van die gekleurde kindertoetjes van vroeger. Danone legt de laatste jaren meer nadruk op goed ondernemerschap. De Nederlandse tak van het bedrijf behaalde daarmee de B Corp-certificering.

Het zuivelconcern heeft sinds januari een kantoor in The Lobby aan de Lange Kleiweg in Rijswijk. Dat klinkt chic en dat is het ook wel. Maar het is vooral een duurzame stap, vertelt Yannick Looije, corporate affairs officer bij Danone. “We voegen hiermee drie kantoren samen. Alles is hier state-of-the-art. We kunnen flexwerken, gasten ontvangen en presentaties geven. Het pand is goed bereikbaar en duurzaam, van gebruik van zonne-energie tot recyclebare koffiecups.”

Nederlandse trots

Danone is actief in 95 landen. In Nederland werken ongeveer 3000 medewerkers verdeeld over meerdere locaties, waaronder kantoren in Hoofddorp en Rijswijk, fabrieken in Zoetermeer en Haps en een onderzoekscentrum in Utrecht. Het kantoor in Rijswijk biedt plaats aan ongeveer 300 medewerkers. Danone is van oorsprong Frans, waar het hét bekende zuivelmerk is. In Nederland is Danone bekend van Nutricia, dat we onder meer kennen van de babymelk en de potjes Olvarit. ”Onze babyvoeding, medische voeding, zuivel en plantaardige producten worden over de hele wereld gebruikt”, vertel Looije trots.

Betrokken werknemers

Als Looije over ‘zijn’ Danone praat, kan hij z’n enthousiasme niet verhullen. “Mijn collega’s en ik voelen ons echt betrokken bij het bedrijf”, vertelt hij. “Niet alleen vanwege het werk met gezonde producten en onze ambities op duurzaamheid. Ik vind het ook een mooi gebaar dat iedereen die bij Danone werkt een aandeel krijgt. Zo hebben we allemaal invloed, bijvoorbeeld door stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergaderingen.” Danone stimuleert die betrokkenheid van werknemers en zorgt goed voor zijn mensen. Zo hebben medewerkers invloed op wat er gebeurt met hun eigen pensioengeld en kunnen ze dat bijvoorbeeld investeren in duurzame fondsen van Triodos Bank.

Duurzaam ondernemen

“Die duurzaamheid speelt bij Danone sinds een aantal jaren een grotere rol”, vertelt Looije. “We hebben de ambitie om in alle 95 landen waar we actief zijn B Corp-gecertificeerd te zijn. In Nederland is dat inmiddels gelukt en we willen volgend jaar mondiaal gecertificeerd zijn.” B Corp is een keurmerk voor bedrijven die aantoonbaar zowel sociaal als milieubewust ondernemen. Het wordt toegekend door B Lab, een non-profitorganisatie. Zo’n proces van certificering is tijdrovend en complex. “In een audittraject van zeven maanden wordt elke steen gelicht”, vertelt Looije. “Van de recyclebaarheid van je verpakkingen, tot de code of conduct van je toeleveranciers en de pensioenregelingen voor je werknemers, alles moet je onderbouwen. Ook de producten zelf worden tegen het licht gehouden. B Lab kijkt eerst naar risico-onderwerpen. Bijvoorbeeld zuigelingenvoeding, daar zitten strenge eisen aan. Voor onze plantaardige en zuivelproducten vormt gezondheid ook een belangrijk uitgangspunt, zo letten wij nauwlettend op de suikergehaltes die onder een bepaalde grens moeten blijven.”

Voor een B Corp-certificering wordt elke steen in je bedrijf gelicht

Methaanreductie

Goed doen gaat niet alleen over gezondheid, maar zeker ook over duurzaamheid. Looije: “Zuivel heeft impact op de planeet door bijvoorbeeld de uitstoot van broeikasgassen. Daarom heeft Danone zich gecommitteerd aan een methaanreductieplan: 30% minder methaan uit verse melk in 2030. Ook zetten we in op regeneratieve landbouw en willen we boeren ondersteunen die werken met aandacht voor natuur en biodiversiteit.” Daarnaast wil Danone plantaardige producten aantrekkelijker maken. “Dat geeft de consument meer keuze. Onze plantaardige producten zijn echter in het supermarktschap nog niet altijd zichtbaar en nog niet breed beschikbaar.

Purpose-driven

Looije werkt sinds 2020 bij Danone, hij startte precies toen de lockdowns begonnen. “Een moeilijke tijd om collega’s te leren kennen, maar inmiddels zit ik helemaal op m’n plek.” Zeker door zijn betrokkenheid bij de B Corp-certificering kent Looije het bedrijf van binnen en buiten. “Door m’n werk leer ik veel leuke mensen kennen, hier en in het buitenland. Ook zitten we in de foodcirkel, een netwerk van andere gecertificeerde bedrijven, vaak kleine ondernemingen. Daar zijn we soms wel een vreemde eend in de bijt.” Dat Danone nu B Corp-gecertificeerd is, merken ze ook bij de hr-afdeling. “Millennials en Gen Z’ers werken graag bij purpose-driven bedrijven. Ze zijn soms verbaasd dat Danone een B Corp-bedrijf is, maar eigenlijk zijn we in essentie altijd al een bedrijf met een purpose geweest.

Millennials werken graag bij purpose-driven bedrijven

B Corp

B Corp is een internationaal keurmerk voor bedrijven die duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid en transparantie centraal stellen. Het wordt toegekend door B Lab, een non-profitorganisatie die bedrijven beoordeelt op hun impact op mens, milieu en goed bestuur.

Dit artikel is verschenen in de wintereditie van Rijswijk.business #13.

Tekst: Paulien Derwort | Foto: Sam Rentmeester