In veel stadscentra neemt de leegstand toe en trekken markten minder mensen, maar niet in Oud Rijswijk. Daar komen winkels bij en blijft de markt een drukbezochte ontmoetingsplek. “Mensen houden van Oud Rijswijk. Er zit liefde in en dat voel je”, vertelt Jorine de Soet.
De gemeente Rijswijk trok De Soet aan om een nieuwe marktverordening op te stellen en om zich te buigen over de positionering van centrumgebied Oud Rijswijk. Met meer dan dertig jaar ervaring in het ontwikkelen van winkelgebieden besloot zij het gebied eerst eens te bezoeken en werd aangenaam verrast. “Het historische karakter, de mooie winkels, de sfeer: Oud Rijswijk is een pareltje.”
Retail- en horecabeleid
In haar retail- en horecabeleid heeft de gemeente Rijswijk vastgelegd dat Bogaard stadscentrum en Oud Rijswijk de twee hoofdcentrumgebieden zijn. Door de herontwikkeling is de herpositionering van de Bogaard al in gang gezet, maar die voor Oud Rijswijk nog niet. De Soet nam het winkelgebied onder de loep en bracht de sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen in beeld. Dit deed ze in afstemming met de lokale centrummanager Eric Wilderbeek. “Onze analyse heeft geleid tot aanbevelingen om dit gebied sterk te houden en nog beter te maken.”
Goede samenwerking
Met bijzondere winkels, soms met een klantenkring ver buiten Rijswijk, is Oud Rijswijk uniek, vindt ze. “De zaterdagmarkt is er ouderwets gezellig. Ondernemers en de warenmarkt zijn blij met elkaar”, vertelt Marja Bartelts, voorzitter van de ondernemersvereniging. “Waar elders onderlinge strijd is, zien zij elkaar als partners. Beide hebben een belangrijke sociale functie. Er zitten bijvoorbeeld twee heel bijzondere en unieke creatieve winkels die workshops organiseren en daarmee een plek voor ontmoeting bieden. Daarnaast is er veel interactie met de muziekschool en mey bewoners die in de zomermaanden een wekelijkse antiekmarkt houden. Het sociale karakter trekt weer nieuwe ondernemers aan. Het gebied ligt bovendien centraal en is goed bereikbaar. De huurprijzen zijn lager dan in Den Haag en Rotterdam. Oud Rijswijk telt zo’n 75 winkels en 25 horecazaken. De leegstand is nog geen 5 procenten ligt lager dan het landelijk gemiddelde van 10 procent. Veel pandeigenaren komen zelf uit Rijswijk, ook zij zetten zich in voor dit gebied, bijvoorbeeld door startende ondernemers een kans te bieden.”
Uitdagingen
“Natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen”, vervolgt De Soet. “Zo vragen sommige historische panden om onderhoud en kan de openbare ruimte efficiënter worden ingericht. De gemeente en het centrummanagement spannen zich hier samen voor in. Het is een gezamenlijk belang dat dit een aantrekkelijk centrumgebied blijft, ook in de toekomst.
Dit artikel is verschenen in de zomereditie van Rijswijk.business #12.
Tekst: Heleen Platschorre | Foto: Sam Rentmeester