Mediabedrijf met vertrouwen als speerpunt

Vorig jaar onderging Rodi West Media een transformatie die gepaard ging met een naamswijziging, een nieuwe huisstijl en het verder uitbouwen van de online nieuwsvoorziening Rodi.nl. Onder leiding van directeur Rick de Vroom ontwikkelde uitgeverij West Media zich tot een volwaardig mediabedrijf. Zo bleken het overkopen van titels en de introductie van het online platform mooie stappen voor verdere groei.

De Vroom startte elf jaar geleden bij Uitgeverij West Media nadat hij zijn opleiding Ondernemerschap afrondde. De toenmalige directeur Eric Kooij zag de jonge en ietwat brutale De Vroom als een positieve aanvulling op het team van media-adviseurs. “Ik was nieuwsgierig en toonde interesse om meer over het vak te leren. Die instelling leidde ertoe dat ik op 29-jarige leeftijd de sleutels van het pand in mijn handen gedrukt kreeg van de voormalige eigenaar Dick Ranzijn met de woorden: laat het maar zien dan.” In de periode die volgde, loodste De Vroom als nieuwe directeur het bedrijf door de coronaperiode. Samen met de medewerkers en een externe adviseur realiseerde hij een werkcultuur die gebaseerd is op vertrouwen en mensen verantwoordelijkheid geven. “Mede daardoor groeide het bedrijf in korte tijd. Het aantal titels steeg van acht naar vijftien, met onder andere Nieuwsblad Schiedam en Vlaardingen. Het aantal medewerkers nam toe van achttien naar dertig. We vormen een hecht team, waar iedereen duidelijke taken en verantwoordelijkheden heeft.”

We verbinden mensen met onze verhalen

Verbinden

Print heeft nog altijd een groot bereik onder lezers, blijkt uit onderzoek. Daarom focust Rodi West Media zich, naast Maassluis en Westland, nu ook op Rijswijk, Den Haag, Vlaardingen en Schiedam. Maar het bedrijf beperkt zich niet tot het vertellen van verhalen in huis-aan-huisbladen. “We ondersteunen verenigingen en sluiten ons aan bij lokale goede doelen. Zo helpen we de Beursvloer Westland met de promotie en het creëren van content en zijn we aanwezig op de beurs voor het actief uitwisselen van diensten met lokale partijen. Alle verhalen en het nieuws komen meteen online en de kranten staan vol met achtergrondverhalen en goede journalistieke content. In een wereld vol fake nieuws klopt ons nieuws altijd.

Dit artikel is verschenen in de zomereditie van Rijswijk.business #12.

Tekst: Andrea Dronk | Foto: Frits van Alphen