Verborgen parel glanst weer

Verscholen in het bosrijke Park Overvoorde, ten westen van Rijswijk, liggen Brasserie Bijna Thuis en Hotel Hoevevoorde. Verborgen parels, vindt horecaondernemer Raymond van den Berg, die het bedrijf eind vorig jaar overnam en met een nieuw team voor een frisse wind zorgt in het bedrijf.

De plek kent een rijke historie. Het was de Delftse burgemeester Van der Dussen die in de achttiende eeuw eigenaar was van buitenplaats Outshoorn. In 1777 kocht Jacob van Vredenburch de buitenplaats. Het landgoed was toen 32 hectare groot. Eeuwenlang woonden er notabelen uit Delft en Rijswijk. In de twintigste eeuw kwam het verval en werd het landhuis een jeugdcentrum. Het karakteristieke witte pand, toentertijd De Hoeve geheten, is het enige overblijfsel van het landgoed en heet nu Hotel Hoevevoorde. Met de ligging midden in het groen vormt het een oase van rust op fietsafstand van Den Haag en Rijswijk. Van den Berg: “Je zit midden in het bos en bent hier echt even weg uit de drukte. Met een nieuwe, kleine speeltuin naast het restaurant kunnen de kinderen zichzelf ook prima vermaken.”

Horeca-achtergrond

Van den Berg is gepokt en gemazeld in de horeca. Hij bezat meerdere horecaondernemingen en werkte als consultant voor verschillende bedrijven. “Vorige zomer werd ik door de eigenaar van het pand gevraagd om naar de exploitatie van Hoevevoorde en Bijna Thuis te kijken. We hebben met drie compagnons een nieuw concept ontwikkeld. Het streven was om de plek haar allure en ziel terug te geven. We begonnen met een grote reorganisatie, waarbij we goede vakmensen hebben aangenomen en trainingen voor het personeel hebben georganiseerd. Dat kost geld, maar op de lange termijn betaalt zich dat terug.”

We willen deze plek haar ziel teruggeven

Belevingshoreca

Bij de brasserie is het accent verlegd naar gerechten uit de Mediterraanse en Aziatische keuken. De drankenkaart biedt een brede selectie bier, wijn en verse cocktails. “We willen toegankelijk zijn voor iedereen en richten ons op een breed publiek”, vertelt Van den Berg. “Voorheen werd deze plek vooral bezocht door vijftigplussers. We streven ernaar om met een gevarieerd programma een bredere doelgroep aan te spreken. Zo organiseren we voor ouders met kinderen Kids Sunday, met bijvoorbeeld speurtochten door het bos of een optreden van een goochelaar. Verder hebben we tapasavonden en walking dinners met live muziek. We hebben hier ook een groot feest georganiseerd waar de Haagse zanger Gianluca optrad. Dit was een groot succes.” Belevingshorcea is, kortom, het toverwoord. Goede marketing doet de rest, in de vorm van foto’s en filmpjes op social media, reportages op de lokale tv. “Ook werken wij samen met de themawebsite ‘beleving aan zee’ voor het binnenhalen van grote partijen. Tenslotte zitten we op slechts een kwartiertje rijden van het strand”, benadrukt Van den Berg.

Vergadermogelijkheden

Voor bedrijven zijn er mogelijkheden om te vergaderen en om zakelijke of sportieve events te organiseren. Het bos biedt ruimte voor rust en ontspanning en de locatie beschikt over alle professionele vergaderfaciliteiten. Gasten kunnen hier overnachten, de parkeervoorzieningen zijn gratis en er zijn zalen voor groepen van 4 tot 250 personen. ’s Avonds kunnen ze neerstrijken op het sfeervolle terras of in het restaurant. De positieve reacties van de gasten, onder meer op social media, stemmen Van den Berg voorlopig alleen maar tevreden.

Uitbreiding

Voor het hotel zijn ambitieuze plannen. Hotel Hoevevoorde beschikt nu over 22 kamers: van comfortkamers en luxesuites tot een bruidssuite met whirlpool. Enthousiast vertelt Van den Berg over het plan om het hotel op korte termijn uit te breiden met vijftien kamers. “De gemeente Rijswijk heeft besloten dat er geen nieuwe hotels bijgebouwd worden in Rijswijk, maar bestaande hotels mogen uitbreiden. Wij kunnen dat netjes inpandig doen en daardoor nog meer gasten laten logeren.” Zo ondergingen brasserie en hotel in korte tijd een metamorfose en weten veel mensen de verborgen parels inmiddels moeiteloos te vinden. Een knappe prestatie, waar Van den Berg en zijn compagnons erg trots op zijn. “We hebben een geweldig team. Iedereen is gemotiveerd om er iets moois van te maken. Daarvoor hebben we met elkaar enorm gebuffeld. De zaak is weer gezond en wij zien de toekomst van ons bedrijf zonnig in.”

Dit artikel is verschenen in de zomereditie van Rijswijk.business #12.

Tekst: Jan van der Mast | Foto: Ronald Speijer