Steeds meer bedrijven denken aan het grotere belang

“Goed ondernemerschap gaat verder dan je eigen bedrijf”, stelt Peter Hartevelt, voorzitter van de BBR. “Maar dan moet het natuurlijk wel goed gaan met je bedrijf.” Zoek je op internet op ‘goed ondernemerschap’, dan komt een aantal zaken steeds naar voren: passie voor je product of dienst, risico’s durven nemen, commercieel inzicht en doorzettingsvermogen. “Heb je die zaken goed voor elkaar, dan is het ook goed om oog te hebben voor je omgeving. Daar sluiten wij ons als BBR helemaal bij aan.”

Toch is die denkwijze niet voor iedereen vanzelfsprekend. Volgens Hartevelt is er zelfs sprake van een tweedeling. “We hebben veel leden die er net zo over denken, maar er zijn ook passievere ondernemers die bijvoorbeeld hun pand verhuurd hebben en het allemaal wel goed vinden zo”, constateert hij. “Ondernemers die hun zaken op zich goed voor elkaar hebben, maar het daarbij laten. Dat is best jammer, want als ondernemer kun je je kernkwaliteiten, die hiervoor genoemd zijn, ook goed inzetten voor je omgeving en het grotere belang.”

Anderen op weg helpen

Hij vervolgt: “Goed ondernemerschap hoeft niet per se geld op te leveren. Met andere woorden, als jij ergens goed in bent, kun je dat ook gebruiken om andere mensen op weg te helpen.” Gelukkig constateert Hartevelt ook dat er een groeiende groep ondernemers en bedrijven is die een stapje verder gaan en er zelfs een schepje bovenop doen om anderen te helpen. Bedrijven waar maatschappelijk verantwoord ondernemen niet alleen deel uitmaakt van het bedrijfsprofiel, maar die op dat onderwerp zelfs willen excelleren.

Belangeloos

“We hebben verschillende leden op wie we altijd een beroep kunnen doen, zonder dat dat hen direct geld oplevert. Niet voor de bühne, maar vanuit een intrinsieke motivatie, zonder ermee te koop te lopen. Ondernemers die bereid zijn om mensen meteen afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven, die onderdelen willen sponsoren als we krap bij kas zitten, maar die ook belangeloos hun bedrijfsruimte beschikbaar stellen als we die nodig hebben voor een bijeenkomst of presentatie.”

Sociale impact maken

Hartevelt haalt de term B Corporation aan. Dat zijn bedrijven die door het Amerikaanse B Lab zijn gecertificeerd om de sociale impact die ze met hun bedrijfsvoering maken. “Je ziet dat steeds meer bedrijven– ook binnen de BBR – kiezen voor deze manier van zakendoen en die ook bewust kiezen voor samenwerkingspartners die op dezelfde manier in de wedstrijd staan. Dat vind ik een goede ontwikkeling en ik denk dat dat in de huidige markt een steeds grotere rol gaat spelen. Het is dus goed om dit op orde te hebben en dat je het ook aan kunt tonen. Niet alleen aan jezelf denken, maar ook aan het grotere belang. Dat is de toekomst en levert op de lange termijn – linksom of rechtsom – altijd geld op.”

Dit artikel is verschenen in de wintereditie van Rijswijk.business #13.

Tekst: Robbert Roos | Foto: ELVA Landscape Architecture