Slim kiezen en goed doorrekenen

Lang geleden zou Fred van Hoorn, eigenaar van drukkerij Colorworks, na acht jaar eindelijk zijn studie bedrijfseconomie afronden. Maar vlak voorde deadline moest hij een drukopdracht bij een klant afleveren. “Toen heb ik een beslissende keuze gemaakt”, zegt hij lachend. “Ik vond het belangrijker om mijn opdrachtgever te helpen, dan dat ik mijn bul zou halen. Ik heb daar nooit spijt van gehad. Ik ben altijd al creatief geweest en dit vak past gewoon bij mij.”

Inmiddels telt zijn bedrijf twaalf mede­werkers, waarvan de meesten al tien jaar in dienst zijn. “Dat lage verloop is een mix van een goed salaris, een prettige werk­omgeving en geregeld gezellige dingen doen met je team”, denkt Van Hoorn. 70% van de klanten van Colorworks is afkomstig uit de horeca en evenemen­tensector, vooral in de Randstad en op de Nederlandse Antillen. “Tsja, ik was eens op Bonaire en kreeg een menukaart in handen die er niet uitzag. Ik vertelde de restauranteigenaar dat dat écht beter kon. Van het een kwam het ander!”

Veel sneller

Van Hoorn zag in 30 jaar veel veranderen door automatisering en digitalisering. Toen ik begon, werd veel per post ver­stuurd en was de fax een innovatie. Het was normaal om twee weken te wachten op een akkoord voor je de drukpersen kon laten draaien. Tegenwoordig app je drukproeven heen en weer en start de productie binnen vijf minuten. Klanten re­kenen erop dat wat ze vandaag bestellen, morgen op hun bureau ligt.”

Specials

Mede door die behoefte aan snelheid wordt de drukwerkmarkt tegenwoordig vooral bepaald door onlineprintbedrijven. “Mensen knutselen zelf een ontwerpje in elkaar, drukken op een knop en krijgen het in 24 uur thuis. Niets ten nadele van dit soort drukkerijen, maar zij zitten in een ander segment. Wij richten ons vooral op ‘specials’. Klanten die een speciale papiersoort, bijzondere druktechniek of een afwijkend formaat willen, komen bij ons. Een logo op hout, glas of textiel is bij ons geen enkel pro­bleem.” Hij wijst op de samples in zijn kantoor: “Er is zoveel meer mogelijk dan je denkt.”

Bierviltje

Zelfs speciale ontwerpen kan hij vaak binnen vier uur produceren. “Wij gebruiken de modernste apparatuur van topmerken. Toch blijf ik nuchter. Als ik nieuwe gadgets zie die interessant lijken, ga ik het eerst achter op een bierviltje doorrekenen. Wat kost zo’n machine en wat wil de klant betalen voor het product? Kom ik tot de conclusie dat de investering zich niet terugverdient, dan doe ik het niet. Ik hoef meestal geen nee te verkopen. Hebben wij iets zelf niet, dan heeft een van onze samenwerkingspartners het wel in huis. Dan leveren wij alsnog precies wat de klant wil!”

Dit artikel is verschenen in de najaarseditie van Leischendam-Voorburg.business #1.

Tekst: Bianca Mokkenstorm | Foto: Ronald Speijer