Retargeting: effectief of irritant?

Je kent het wel. Je bent op zoek naar nieuwe schoenen, een nieuwe auto of een mooie nieuwe tent. Je bekijkt verschillende websites om je te oriënteren. Vervolgens zie je dat ene model waar je naar zocht nog een aantal keren terug in banners, online advertenties. En dat terwijl je hele andere sites bezoekt. Irritant? Ja, dat kan het zijn. Effectief? Zeker weten!

Dit is retargeting, ook wel remarketing genoemd. Klinkt ingewikkeld, maar het is makkelijker dan je denkt. In deze blog leg ik je zo duidelijk mogelijk uit waarom deze vorm van adverteren echt heel succesvol blijkt te zijn.

Ideale communicatiemix

Stel je hebt een website met als doel; leads binnenhalen. Hiervoor zet je verschillende communicatiemiddelen in. Je kiest de ideale communicatiemiddelenmix voor jouw doel en doelgroep. Dat kan zijn: lokale offline advertenties, gecombineerd met online advertenties op Google, Facebook of andere sociale kanalen. Welke mix je kiest, hangt af van je doel en doelgroep. Toch blijft het een feit: de meeste bezoekers van je website verlaten de website zonder aankoop, het invullen van het contactformulier of het klikken op een telefoonnummer.  Ze converteren niet. Zou wel mooi zijn overigens 😉

Retargeting / remarketing

Nu het goede nieuws: mensen bezoeken je website. Ze zijn dus geïnteresseerd in je product of dienst. Heel mooi. Maar toch verlaten ze de site zonder aankoop, het invullen van het contactformulier of te klikken op het telefoonnummer. Dat is natuurlijk jammer. Maar wat je wel weet is dat ze interesse hebben in je product. Dus waarom zou je dat product niet nog een keer bij ze onder de aandacht brengen? Met retargeting is dat mogelijk.

Hoe werkt retargeting?

In een notendop. We gaan dus jouw product/dienst/site opnieuw bij eerdere bezoekers onder de aandacht brengen. Dat doen we door websitebezoekers op te slaan zodat we ze op een later moment een advertentie kunnen laten zien. Deze banners worden geplaatst op sites van externe partijen. Een paar zaken waar je op moet letten:

  1. Bepaal de doelgroep

Je kunt ervoor kiezen om al je websitebezoekers te retargeten. Maar dat is een beetje te veel van het goede. Zoek daarom de juiste bezoekers uit om je op te richten en sluit andere bezoekers uit. Focus bijvoorbeeld op bezoekers van een bepaalde pagina. Heb je bijvoorbeeld een pagina waarop bepaalde producten staan die je wilt verkopen? Het is interessant om bezoekers hiervan opnieuw te benaderen. Of je kunt je richten op mensen die iets in het winkelwagentje hebben gestopt, maar niets hebben gekocht. Bezoekers van je contactpagina zijn ook een mooi target.

  1. Bezoekers vanuit AdWords

Heb je een goedlopende AdWords-campagne? Wanneer mensen op je advertentie hebben geklikt, zijn ze geïnteresseerd in het product. Haal nog meer uit je Adwords-campagne door je bedrijf/product nogmaals bij de bezoekers die niet converteren onder de aandacht te brengen.

  1. Kies voor een goed beeld in je banner

Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Kies daarom voor een banner geheel in je eigen huisstijl. Dit zorgt voor herkenbaarheid. En kies voor bewegend beeld. Dynamische advertenties trekken de aandacht. Let ook goed op de button die je in de advertentie plaatst. Staat daar een goede call-to-action in?

  1. Kies de juiste websites

Dit is echt een van de moeilijkste uitdagingen. Op welke websites van andere partijen laat jij je banner nogmaals aan de doelgroep zien? De keuze is eindeloos. Mijn tip is om hiervoor een gespecialiseerd bureau in te zetten. Zij hebben de juiste lijntjes en kunnen zo zorgen voor een optimale inzet van je banner tegen het meest gunstige tarief.

  1. Meten is weten

Meet het effect van je advertenties en stuur bij waar nodig. Wat levert het op? Houd de statistieken goed in de gaten. Ook zou je kunnen kiezen om verschillende banners te laten maken en deze als A/B-test in te zetten.

Hogere ROI

Ik heb in de praktijk ervaren dat retargeting effectief is. De leads worden kwalitatiever zijn en dus de ROI (investeringsopbrengst) hoger. Met retargeting gaan we net een stapje verder dan het ‘normale’ online adverteren. Moeilijk is het niet, specialistisch is het wel. Maar daar help ik je graag mee. Zullen we binnenkort een kop koffie drinken?