Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is jouw online visitekaartje

Doe het maar eens. Googelen op je eigen bedrijf. Welke resultaten zie je aan de rechterkant van de pagina? Google is dé zoekmachine waar de meeste mensen hun zoekopdracht starten. Bedrijf is een gratis tool van Google waarin je al jouw bedrijfsgegevens kwijt kunt. Denk aan het vestigingsadres, het telefoonnummer, openingstijden, etc. Google maakt meteen een koppeling met Google Maps en Street View. Zorg ervoor dat de informatie in Google Mijn Bedrijf up-to-date is, zodat (potentiële) klanten je kunnen vinden en meteen beschikken over de meest recente bedrijfsinformatie.

Direct Klantcontact

Naast adresgegevens, openingstijden, telefoonnummer en webadres biedt Google Mijn Bedrijf nog meer opties om jouw bedrijf goed op de kaart te zetten. Een van de belangrijkste is de mogelijkheid recensies te laten zien. Je klanten kunnen een reactie op Google achterlaten over jouw bedrijf. Natuurlijk ga je voor een goede recensie. Maar een klant kán ook wel eens een negatieve review geven. Zorg ervoor dat je altijd reageert. Ook op negatieve reacties of recensies. Dat kan lastig zijn, maar het geeft jouw bedrijf wel een positieve uitstraling. Je neemt jouw klanten serieus. Bovendien krijgt jouw klant een melding wanneer je op een reactie reageert. Direct klantcontact dus. Dat biedt mogelijkheden!

De kans is groot dat klanten de beoordelingen van jouw bedrijf controleren voordat zij tot aankoop overgaan. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk positieve reviews te verzamelen. Deze worden zowel in Google als in Google Maps weergegeven. Vraag daarom je klanten actief om een recensie over jouw bedrijf op Google achter te laten.

Een andere mooie functie binnen Google Mijn Bedrijf is het plaatsen van berichten (‘posts’). Hier kun je eenvoudig nieuwtjes toevoegen aan jouw vermelding. En aanbiedingen, producten of bijvoorbeeld evenementen toevoegen. Posts blijven zeven dagen zichtbaar, evenementen worden weergegeven totdat het evenement is afgelopen.

Is Google Mijn Bedrijf nou echt belangrijk?

Ja! Kijk maar eens in je website-statistieken. Ik durf te beweren dat de meeste bezoekers van je website daar terecht zijn gekomen via Google. Meer onderbouwing is denk ik overbodig 😉

Up-to-date

Hoog scoren in Google: dat willen we dus allemaal. Zorg er in ieder geval voor dat je Google Mijn Bedrijf-pagina up-to-date is. Want zeg nou zelf: jij belt toch ook eerder dat restaurant met die mooie foto’s, waarvan meteen duidelijk is wat je er kunt eten en dat goede kritieken krijgt?

• Tip 1

Claim je vermelding.
Heb jij je Google Mijn Bedrijf-vermelding nog niet geclaimd? Doe dit dan meteen! Dit doe je eenvoudig door in te loggen op www.google.com/business

• Tip 2

Reageer op reacties.
Reageer altijd op een reactie van een klant. Ook als deze negatief is. Het geeft aan dat je jouw klanten serieus neemt en je hebt direct klantcontact.

• Tip 3

Plaats berichten.
Je kan eenvoudig een ‘post’ plaatsen op uw Google Mijn Bedrijf-pagina. Hier kun je nieuwtjes, aanbiedingen en evenementen op een makkelijke manier onder de aandacht brengen.