Eenzaamheid is een verborgen probleem dat meer dan een miljoen Nederlanders treft. Vooral ouderen worstelen – vaak zonder het zelf te beseffen – dagelijks met een gebrek aan contact. Joey Koeijvoets, eigenaar van Feel Good Radio, besloot dat het anders moest. Wat begon als een spontane actie op zijn nieuwe radiokanaal met muziek uit de jaren 60 en 70, groeide uit tot een ambitieus initiatief om eenzaamheid aan te pakken.
Twee jaar geleden startte Koeijvoets naast Feel Good Radio een aparte zender met uitsluitend jaren 60 en 70 muziek .Op het televisiekanaal van de radiozender plaatste hij een berichtje: ‘Vind je het leuk wat je hoort, bel dan even’. De respons was overweldigend. De telefoon bleef gaan en bellers deelden niet alleen muziekverzoeken, maar ook persoonlijke verhalen. “Sommige gesprekken duurden wel een half uur”, vertelt Koeijvoets. “Het was alsof ze eindelijk iemand hadden gevonden die écht naar ze wilde luisteren.” De telefoontjes lieten zien dat achter de muziek een diepere behoefte schuilging: contact maken en gehoord worden. “Na een paar dagen moest ik de oproep verwijderen, omdat de telefoontjes bleven komen en ik nergens anders meer tijd voor had.”
Samenwerking met impact
Deze ervaring opende Koeijvoets’ ogen voor een groter probleem en plantte het zaadje voor een vernieuwend idee: radio inzetten als middel tegen eenzaamheid. Met deze gedachte zette hij de eerste stappen naar een platform dat niet alleen muziek biedt, maar ook verbinding tot stand brengt. Maar om het echt van de grond te krijgen, had hij ondersteuning nodig. Bij een Delft.business bijeenkomst ontmoette hij Ton van den Berge van CBBS. Het bleek een ontmoeting met impact. Van den Berge, op de drempel van zijn pensioen en gedreven om iets maatschappelijks te doen, zag direct de kracht van het project. Hij kon bovendien de hulp bieden die Koeijvoets zocht. Samen sloegen ze de handen ineen.
Met radio komen wij bij mensen achter de voordeur
Stichting Samen Tegen Eenzaamheid
De samenwerking betekende het begin van de Stichting Samen Tegen Eenzaamheid waaronder de heren opereren. Het initiatief is even eenvoudig als krachtig: luisteraars van de jaren 60- en 70-zender worden uitgenodigd om te bellen naar de studio als ze ‘even willen kletsen’. Het woord eenzaamheid wordt bewust niet gebruikt. “Veel mensen zien zichzelf niet als eenzaam en voelen zich dan niet aangesproken. We willen de uitnodiging laagdrempelig houden,” legt Koeijvoets uit. Wat begint als een gesprek over muziek, kan uitmonden ineen opening naar hulp en ondersteuning. “Radio heeft iets unieks”, vertelt Koeijvoets. “We komen ‘achter de voordeur’ en kunnen mensen op die manier aanspreken. Radio is voor veel ouderen een vertrouwd medium en een laagdrempelige manier om contact te zoeken.”
Uit hun isolement halen
Er wordt momenteel hard gewerkt aan fondsenwerving en het vinden van geschikte vrijwilligers, zodat het initiatief begin december van start kan gaan. Persoonlijke connectie vormt de basis. Vrijwilligers luisteren aandachtig naar de bellers en noteren signalen van eenzaamheid. Als er aanleiding voor is, wordt de informatie gedeeld met lokale hulporganisaties die verder contact opnemen. “Ons doel is om mensen uit hun isolement te halen en ze te verbinden met ondersteuning die ze anders misschien niet gevonden hadden”, vertelt Koeijvoets.
Veel mensen zien zichzelf niet als eenzaam, maar hebben weinig sociaal contact
Gedeelde visie
Ondanks hun verschillende achtergronden delen Koeijvoets en Van den Berge een gezamenlijke overtuiging: verbinding is de sleutel tot een betere samenleving. Met dit project hopen de twee een beweging op gang te brengen waarin ondernemers, vrijwilligers en luisteraars samenkomen om eenzaamheid aan te pakken. “Het begint klein”, besluit Koeijvoets, “maar de potentie is enorm. Een liedje uit de jaren 60 kan meer betekenen dan je denkt.
Dit artikel is verschenen in de wintereditie van Rijswijk.business #13
Tekst: Leonie Kapiteyn | Foto: Studio Oostrum