Maillijsten en Marketing Automation

Lang is gedacht dat e-mail op z’n retour zou zijn. Niets blijkt minder waar. E-mail is nog altijd een constante in de communicatie tussen bedrijven en hun klanten. Het is daarom om meerdere redenen slim om je eigen maillijst te hebben om contact met je relaties en klanten te onderhouden.

Welke gegevens zijn van jou?

Allereerst is het goed om te beseffen dat je volgers op social media platforms niet jouw eigendom zijn. Een platform kan zomaar z’n beleid veranderen, waardoor je je netwerk kwijtraakt. De lijsten en gegevens op de platforms zijn niet van jou en je kunt er niet zomaar alles mee doen. Als een platform zijn voorwaarden aanpast, kun je daar weinig tegen beginnen.

E-maillijsten die je zelf hebt opgebouwd, zijn wel jouw eigendom. Ze vertegenwoordigen een potentieel aan verkopen. Hoe zorg dat je de mensen op je e-maillijst betrokken houdt bij je bedrijf of organisatie?

Personaliseren en automatiseren

Het mooie van e-maillijsten is dat je deze kunt personaliseren, zodat de ontvanger een mail krijgt waarin hij of zij wordt aangesproken met de eigen naam. Dit wordt bijzonder gewaardeerd en voorkomt dat ontvangers het gevoel krijgen dat ze slechts ‘een massamail’ ontvangen.

Als we praten over marketing automation, dan hebben we het over het gebruik van software en technologie voor het automatiseren van marketingtaken. Dat kan voor van alles zijn, waaronder e-mail. Marketing automation voor e-mail is vaak eenvoudig te realiseren.

Voorbeelden van marketing automation

Een goed voorbeeld is een welkomstmail die je ontvangt, nadat je je op een lijst hebt aangemeld. Of een felicitatiemail met een kortingscode op je verjaardag. Heb je een webshop, dan kun je een herinneringsmailtje laten sturen als een klant wel iets in zijn winkelmandje heeft gestopt, maar niet heeft afgerekend.

Je stelt deze automation eenmalig goed in, zodat alle mensen op je lijst op een bepaald moment een bericht van jou ontvangen. Door de automation bespaar je tijd en middelen en helpt software jou om klantgericht te werken: met aandacht stuur je meer gerichte en relevante berichten naar je doelgroep.

Tips van Wouter

  1. Bij de keuze voor software voor je nieuwsbrievenmoet je je ervan verzekeren dat de AVG op orde is. Dit is een van de redenen waarom Dot· gebruik maakt van het Nederlandse Laposta. Zij voldoen aan de geldende Nederlandse wetgeving.
  2. Wees slim in je timing. Sommige berichten kun je het beste tijdens kantooruren versturen, anderen juist in de avond of het weekend.
  3. Als er iets in je bedrijf of in de wereld gebeurt, zorg dan dat je je automation checkt. Zo voorkom je ongepaste berichten.

Wist je dat

  1. Meer dan 4 miljard mensen in 2022 e-mail gebruikten?
  2. 42% van de email wordt gelezen via mobiele apps?
  3. Van de verzonden e-mails in nieuwsbrieflijsten gemiddeld 20,5% wordt geopend?