Magazines: online of offline?

Een magazine is een effectief communicatiemiddel om je bedrijf te profileren en je reputatie te versterken. Met inspirerende, relevante verhalen in een aantrekkelijk vormgegeven jasje, zet je je bedrijf in de spotlights. Je kunt je expertise delen, een blik achter de schermen bieden, medewerkers en klanten aan het woord laten; kortom: met een magazine geef je je organisatie een gezicht. Daarmee win je vertrouwen en vergroot je de loyaliteit van klanten en medewerkers. Een veelgehoorde vraag is of je daarbij moet kiezen voor een papieren magazine of een online variant. Het antwoord hangt voor een groot deel af van wat je precies wilt bereiken en bij wie. Gedrukte en online magazines hebben hun eigen voor- en nadelen.

Online magazine

Online magazines zijn interactief. Je kunt video, geluidsfragmenten, slideshows, animaties en links toevoegen. Je kunt interactie met lezers stimuleren door reactiebuttons of polls toe te voegen. Stuk voor stuk waardevolle eigenschappen. Bovendien is het leesgedrag meetbaar: je kunt precies zien hoe vaak het magazine wordt geopend, welke artikelen het beste worden gelezen en op basis daarvan kun je de content aanpassen en actualiseren. Daartegenover staat dat online magazines minder attentiewaarde hebben. In dat laatste opzicht scoort het papieren magazine beter.

Papieren magazine

Een papieren magazine trekt meer aandacht. Ontvangers zien het als een cadeautje. Een fraai gedrukt magazine heeft de uitstraling van kwaliteit. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen langer lezen van papier en dat de informatie beter blijft hangen. Met een papieren tijdschrift  installeer je je op de bank. Lezers zien het als een momentje voor zichzelf. Bij het lezen van online informatie is de aandacht vluchtiger, functioneler. Lezers scannen de informatie en zijn sneller afgeleid zijn door notificaties van binnenkomende mails en appjes.

Combinatie

Voor beide is dus iets te zeggen. De keuze zal afhangen van het doel van je magazine en de doelgroep die je ermee wilt aanspreken. Je kan een papieren en online magazine ook goed combineren. Een papieren versie kan verwijzen naar online achtergrondinformatie door bijvoorbeeld een QR-code te plaatsen die daar naartoe gaat. Of andersom: stuur de lezers van je online magazine als verrassing een brief of kaart. Attentiewaarde gegarandeerd. Zo kun je de kracht van beide kanalen combineren.

Experttips

Verdiep je in de lezer: Wat zijn de interesses en belangen van de lezer? Dat bepaalt of de content voor hen relevant is.

Zorg voor variatie: Wissel je content af: lang en kort,  serieus en luchtig, beeld en tekst. Zo blijft je lezer geboeid.

Recycle de content: Of  je nu kiest voor papier of online: hergebruik de content voor andere (social media) kanalen.