LinkedIn content in drie stappen

LinkedIn; wéér en platform om te onderhouden. Of is het een leuke (en gratis) manier om jezelf te profileren en je zakelijke netwerk verder uit te bouwen? Dit laatste is het geval voor veel ondernemers. Ja, het is een social media kanaal dat aandacht nodig heeft om te groeien: je netwerk groeit en de belangstelling naar jou als expert of ondernemer. LinkedIn content creëren is in een paar stappen gedaan. 

Als je klaar bent voor het schrijven van content voor LinkedIn, dan staat je LinkedIn-profiel en ben je zichtbaar voor je netwerk. Sinds de lancering in 2003 zijn er tal van mogelijkheden bijgekomen om content te delen op het platform: tekst, beeld, video, documenten, polls, events en meer. Kies wat bij jou en jouw boodschap past en blijf vooral experimenteren. Is de content eenmaal geplaatst, dan zie je vanaf dat moment wat de post doet op het gebied van interactie en engagement.  

Stap 1 – Voorbereiding 

Bereid de content voor en bepaal vooraf goed wat je wilt vertellen, op welke manier en welke actie je verwacht van de lezer/kijker. Houd daarbij de doelgroep in je achterhoofd en speel in op de behoeften en wensen. Selecteer begeleidend beeld of een video en laat de tekst lezen aan een of twee extra personen voor je de content plaatst. 

Stap 2 – Netwerk 

Alles is met elkaar verbonden in LinkedIn. Je zoekt makkelijk naar personen in je netwerk en nodigt nieuwe personen uit. Een bedrijfspagina helpt je als ondernemer met het delen van kennis, inspiratie en advies. Jouw persoonlijke pagina is weer geschikt voor uw ondernemerslessen, zakelijke mijlpalen en beslissingen en leuke feitjes. Betrek het netwerk met tags, het stellen van vragen, polls, oproepen en meer. 

Stap 3 – Interactie 

Je post-impressies groeien door interactie met je netwerk. Reageer met commentaar onder de post, roep op tot delen en maak een update-post die refereert naar de eerder geplaatste post. Ben je werkgever, nodig dan ook medewerkers uit voor het plaatsen en delen, en zie ze als de ambassadeurs van het bedrijf. Geef zelf het goede voorbeeld en start met het plaatsen van posts met relevante informatie voor de doelgroep en je relaties. 

Experttips van Andrea 

Maak gebruikt van contentcuratie. Haal inspiratie uit de content van derden en geef jouw eigen mening of deel kennis met behoud van de bron.  
Plaats niet om het plaatsen. Deel alleen content op een manier die bij jou past, want dan gaat het volhouden ook makkelijker. 
Loop over van inspiratie. Er zijn geen beperkingen op het gebied van content; laat je inspireren door een gesprek, een ochtendwandeling of een nieuwe aankoop.