Een goed verhaal vertellen?

Maak een podcast! Nederland luistert massaal naar podcasts. Moet jouw bedrijf er dan ook een maken? Dat is zeker een goed idee, zolang je verkooppraat achterwege laat.

In 2022 luisterde bijna de helft van de Nederlanders weleens naar een podcast. En volgens trendwatchers is de groei er nog lang niet uit. Dat vind ik als marketeer een logische ontwikkeling, net als iedereen die, al stofzuigend met een koptelefoon op, naar een goed verhaal luisteren onweerstaanbaar vindt.

Vertel een verhaal

De populairste podcasts draaien om misdaad of om bekende(re) Nederlanders die met elkaar het leven doornemen. Bedrijven maken ook podcasts om te laten horen dat ze bestaan. Wil jij er ook een? Bedenk dan: luisteraars willen geen verkooppraat. Wat ze wel willen, zijn verhalen. Bijvoorbeeld over de mensen die bij jouw bedrijf werken, zodat je meteen ook nieuwe medewerkers werft. Of over hoe het ooit allemaal begon, in de categorie ‘ik zie mezelf nog sleutelen aan het prototype op mijn studentenkamer’. Of zoom uit en vertel hoe jouw bedrijf bijdraagt aan de oplossing van een probleem dat ons allemaal aangaat. Bedenk ook dat het slechts weinigen gegeven is om met een podcast viraal te gaan. Als je er eentje wil beginnen, kan dat interessant zijn voor jouw klanten, relaties en medewerkers. Succes dat verder reikt, is mooi meegenomen, maar ga daar niet bij voorbaat vanuit.

Storende geluiden

Een podcast maken kost tijd. Dat zit hem niet zozeer in het opnemen, maar vooral in de voorbereiding en nabewerking. Vaak gebeuren er tijdens de opname dingen waarop je geen invloed hebt (een kuchje, een ronkend vliegtuig) en hoewel veel opnames met gehoest en al gewoon worden gepubliceerd, is het aan te raden om storende geluiden eruit te halen. Er is veel – ook gratis – software beschikbaar voor het editen van audiomateriaal. Sommige podcasts klinken dankzij geluidseffecten als een hoorspel, maar zo ver hoef je niet te gaan. Een goed verhaal kan ook zonder. En wat de opnameapparatuur betreft: die is in allerlei prijsklassen te koop. Of je huurt een bedrijf in om je te helpen. De lengte van jouw verhaal maakt trouwens niets uit. Als je jouw luisteraars boeit, kan een podcast hen niet lang genoeg duren.

Een paar tips

  • Maak een serie. Zo zorg je voor terugkerende luisteraars
  • Overal luisteren. Je kunt de podcast publiceren in alle bekende podcastsapps via een hostingservice
  • Geen tijd? Laat het maken van een podcast aan een externe partij over