De magie van een andere wereld

In de Rijswijkse Herenstraat staat een prachtig historisch pareltje dat bij het grote publiek nog relatief onbekend is. Maar als het aan Emma van Proosdij ligt, de kersverse directeur van Museum Rijswijk, komt daar binnenkort verandering in.

Met de directeurswisseling per 1 juni jl. is het museum in ervaren handen terechtgekomen. Van Proosdij brengt een schat aan ervaring mee. Zo gaf zij ruim tweeënhalf jaar vorm aan het Haagse Museum Sophiahof – van Indië tot nu, speelde ze bijna negen jaar een bepalende rol bij Museum Beelden aan Zee en was ze persvoorlichter bij het Kunstmuseum Den Haag. Need we say more?

Persoonlijke haiku

Van Proosdij is bevlogen. Aan het begin van het interview ontrolt ze voorzichtig een stukje papier uit een flesje en laat een handgeschreven tekst lezen. Het is een haiku, kort Japans gedicht van drie regels, van haar voorganger. “Deze haiku raakt mij diep”, vertelt ze. “Niet alleen de persoonlijke aandacht waarmee scheidend directeur Arnoud van Aalst dit speciaal voor mij schreef, maar ook de boodschap is prachtig. Het geeft precies weer hoe wij beiden kijken naar het museum. Ik heb hem beloofd om er goed voor te zorgen, en dat ga ik zeker doen.”

Het is een misvatting dat kunst alleen maar geld kost; het doet juist wonderen voor je citymarketing

Magische wereld

Musea trokken Van Proosdij al op jonge leeftijd aan als een magneet. Als tiener bezocht ze graag familie in Parijs, waar ze dagenlang in haar eentje door de musea dwaalde. “Een museum heeft voor mij iets magisch. Je stapt een andere wereld binnen en laat de beslommeringen van alledag achter je. Vaak zijn er dingen tentoongesteld die misschien op het eerste gezicht geen enkel nut hebben, maar tegelijkertijd zó je ziel en verbeeldingskracht prikkelen dat ze extra betekenis krijgen. Op die manier voegt kunst veel waarde toe aan je leven.”

Citymarketing

De liefde voor kunst lokte Van Proosdij naar Groningen, waar ze Kunsten, Cultuur en Media ging studeren. “Rond het jaar 2000 had het Groninger Museum net een grote renovatie ondergaan. De ene na de andere mooie tentoonstelling volgde. Terwijl veel medestudenten hun roes lagen uit te slapen, liep ik iedere zondag in mijn eentje door het museum. Het was een soort verslaving. Maar niet alleen voor mij: ik zag hoe de stad dankzij het museum meer bezoekers kreeg en welvarender werd. Het is een misvatting dat kunst alleen maar geld kost. Met de juiste tentoonstellingen en een aantrekkelijke omgeving doet kunst juist wonderen voor je citymarketing. Mensen komen eten, blijven slapen. Als je het zo bekijkt, levert kunst juist geld op.” In één adem trekt ze de vergelijking met Museum Rijswijk: “Kom eens op zaterdag als hier voor de deur een gezellige mark tis. Bezoek ons museum, ga lunchen en winkelen in de binnenstad. Echt, je hebt dan een verrukkelijk dagje uit.” Het museum heeft voor ieder wat wils, vertelt Van Proosdij, terwijl ze naar de website wijst. “Cultureel historisch erfgoed en lokale oude meesters, papier en textiel, maar ook internationale moderne kunst. Op 20 juni ging Textiel Biënnale 2025 van start en we kijken uit naar de zomerse concerten in onze fijne binnentuin. En wil je gewoon even op ons terras zitten, ook dan ben je welkom.”

We hebben alles in huis om een verbindende rol in de samenleving te spelen

Ontmoetingsplek

Van Proosdij ziet volop potentie in het museum: “Het is een prachtig gebouw met een fijne ambiance en er staat een goed team. Bedrijven kunnen één van onze historische zalen huren en genieten van een heerlijke lunch. Bovendien hebben we alles in huis om een meer centrale rol in de samenleving te spelen.” Bij Sophiahof zag Van Proosdij hoe verbindend het werkt als je mensen uit andere culturen de ruimte geeft om elkaar te ontmoeten. Om samen te eten, te genieten van muziek en verhalen met elkaar te delen, vertelt ze. “Ik denk dat Museum Rijswijk ook zo’n plek kan zijn. Binnenkort ga ik in gesprek met de gemeente om te zien hoe wij hier vorm aan kunnen geven. Daarbij hoop ik ook op inspiratie vanuit de inwoners. Ik zoek ze graag op, of ze nu in de kerk zitten of bij Zeeman werken, in de bibliotheek of bij een sportvereniging zitten. Welke ideeën hebben zij? Waar is behoefte aan? Ik nodig iedereen van harte uit om zich te laten horen, zodat we samen het museum kunnen laten floreren!”

Dit artikel is verschenen in de zomereditie van Rijswijk.business #14.

Tekst: Bianca Mokkenstorm | Foto: Rau’l Neijhorst & Bas Czerwinski