Wat doe je als de gemeente woningen wil bouwen op de plek waar jouw familiebedrijf al generaties zit? Het overkwam Edwin ’t Hart van tuincentrum GroenRijk ’t Haantje. Hij ging in gesprek met de gemeente en na jarenlang onderhandelen kwam er een oplossing waar beide partijen én de wijk als geheel beter van werden.
In 2009 valt er een brief op de mat: de gemeente Rijswijk heeft plannen voor woningbouw op de locatie waar tuincentrum GroenRijk ’t Haantje al decennialang gevestigd is. Mede-eigenaar Edwin ‘t Hart reageert sceptisch op het bericht en neemt het niet al te serieus. “Mijn opa kreeg veertig jaar geleden ook al zulke brieven. We dachten: ‘Het zal wel’.” Al snel blijkt dat het dit keer menens is; er liggen serieuze plannen. “De gemeente was duidelijk: ‘Het tuincentrum moet weg, want er komt een nieuwe woonwijk’. Wij wilden juist vernieuwen en uitbreiden. Onze standpunten lagen mijlenver uit elkaar”, zegt ’t Hart. Het familiebedrijf kreeg te maken met het Programmabureau RijswijkBuiten, een organisatie die namens de gemeente Rijswijk de ontwikkeling van de toekomstige wijk begeleidt. ’t Hart wordt gekoppeld aan een programmamanager die fungeert als schakel tussen de gemeente en het tuincentrum. Dat blijkt cruciaal.
Bouwen aan vertrouwen
Wat volgt is een zoektocht naar een optimale situatie voor beide partijen. “Voor een ondernemer duren dit soortprocedures altijd te lang”, lacht ’t Hart. “We dachten er binnen een halfjaar wel uit te zijn. Het duurde uiteindelijk zeven jaar.” Gedurende de jaren blijven de partijen met elkaar in gesprek. Het komt nooit tot een juridisch gevecht. Volgens ’t Hart speelde de programmamanager daarin een belangrijke rol. “Hij kwam regelmatig langs, luisterde écht naar ons en dacht mee. Hij werkte voor de gemeente, maar voelde als iemand die óók voor onze belangen opkwam. Die persoonlijke benadering maakte het verschil. We zijn er op een goede manier uitgekomen met elkaar.” In 2016 kan GroenRijk ’t Haantje de deuren van het vernieuwde tuincentrum openen, vlak voordat de eerste huizen van de nieuwe wijk worden opgeleverd. “Dat was voor ons een voorwaarde. De gemeente heeft dat toen mogelijk gemaakt.” Frank de Bruijn, directeur van het programmabureau RijswijkBuiten, bevestigt dat de persoonlijke benadering essentieel is in de aanpak die het bureau hanteert. “Luisteren en meebewegen hoort bij ons werk. Als je het met elkaar eens wilt worden, is het belangrijk je óók in de ander te verplaatsen. We zijn als gemeente bovendien afhankelijk van ondernemers die hun nek willen uitsteken om voorzieningen te realiseren. Die zijn essentieel voor een nieuwe wijk.”
Als je het met elkaar eens wilt worden, is het belangrijk je óók in de ander te verplaatsen
Méér dan een tuincentrum
De intensieve samenwerking leidde tot goede afspraken en tot een veranderde rol van GroenRijk in de wijk. Het tuincentrum is voor veel buurtbewoners een belangrijke plek geworden. Dat valt ook De Bruijn op: “We horen van veel mensen in de wijk dat ze dankbaar gebruikmaken van GroenRijk. Niet alleen als tuincentrum, maar ook als ontmoetingsplek.” ’t Hart beaamt dat. “We zijn sinds de komst van de wijk méér dan alleen een tuincentrum. We zijn uitgegroeid tot een plek waar mensen niet alleen komen omplanten of potgrond te kopen, maar ook om plezier te beleven. Toen we merkten dat er behoefte was aan horeca, hebben we daarop ingespeeld. Dat was nieuw voor ons, maar we zagen kansen en hebben het gewoon gedaan.”

Wijkfunctie
Wat ’t Hart betreft stopt het niet bij he tbieden van een plek waar mensen kunnen winkelen en elkaar kunnen ontmoeten. Hij zoekt actief verbinding met buurtorganisaties, zorginstellingen en bewoners van RijswijkBuiten. Zo ondersteunt GroenRijk bijvoorbeeld wijkontmoetingsplek De Buitenkamer, helpt het bij projecten van wooncomplex Our House en draagt het bij aan de buurtmoestuinen. Met zorginstelling Cardia is er nauwe afstemming: GroenRijk ’t Haantje sponsort mee aan een nieuwe wijkbus en zorgt ervoor dat bewoners die in het tuincentrum de weg kwijtraken, weer veilig thuiskomen. “We voelen een verantwoordelijkheid naar de wijk en de bewoners en kijken steeds wat we voor elkaar kunnen betekenen”, legt ’t Hart uit.
We kijken steeds wat we voor de wijken de bewoners kunnen betekenen
Win-win
De samenwerking tussen het tuincentrum en de gemeente heeft ertoe geleid dat er nu een toekomstbestendig tuincentrum staat, dat van grote betekenis is voor de bewoners van RijswijkBuiten. Gezamenlijke winst, zou je kunnen zeggen. Het laat zien wat mogelijk is als je naar elkaar blijft luisteren en open blijft staan voor verbinding.
Van zadenbedrijf tot ontmoetingsplek
Tuincentrum GroenRijk ’t Haantje begon in1934 als zadenbedrijf voor lokale tuinders. In de decennia die volgden groeide het bedrijf uit tot een vooruitstrevend tuincentrum. Sinds 2016 staat de vierde generatie aan het roer: broer en zus Edwin en Gerdien ‘t Hart. Sinds de opening van het tuincafé is GroenRijk ‘t Haantje ook uitgegroeid tot een geliefde ontmoetingsplek.
Dit artikel is verschenen in de zomereditie van Rijswijk.business #14.
Tekst: Leonie Kapiteyn | Foto: Ronald Speijer