Na een grondige renovatie is het hotel in Wassenaar helemaal toekomstproof. Het bedrijf is vernieuwd, vergroend en verjongd, maar straalt ook nog altijd dat vertrouwde Van der Valk gevoel uit. Je kunt hier met je zakelijke klanten vergaderen en dineren, maar ook je verjaardag vieren met een intiem diner of groot feest.
Ze hadden geen lastiger moment kunnen treffen voor de start van hun ondernemersavontuur. Toch namen Roxanne en Alex Luiten het Van der Valk Hotel in Wassenaar begin 2020 over van de oom en tante van Alex. “Het was een onzekere tijd”, vertelt Roxanne Luiten. “De lockdowns volgden elkaar op en elke keer waren er weer nieuwe regels. Maar het was ook een mooi moment om de verbouwing op ons te nemen.”
Luiten is een ervaren hotelondernemer. Ze studeerde aan de hotelschool, deed een studie bedrijfskunde en deed ervaring op in de hotellerie en de retail. In 2016 leidde ze voor het eerst samen met haar man een hotel uit de Van der Valkgroep, in het Duitse Melle. “We konden in de luwte ‘proefdraaien’. Het was wel een stap om samen een hotel te runnen. We zijn het ook lang niet altijd met elkaar eens, maar we vullen elkaar goed aan. Alex focust zich meer op financiën en onderhoud, ik meer op de operationele zaken zoals human resources, sales, marketing en food & beverage.”
Iconisch hotel
Het stel had de zinnen stiekem al langer gezet op het iconische hotel in Wassenaar. “Het is een van de eerste Van der Valk hotels. De roots van Alex liggen hier, hij is hiernaast opgegroeid, en er lag een mooie uitdaging om het hotel te renoveren. Maar het voelde ook als een grote verantwoordelijkheid om het hotel na 46 jaar van Alex’ oom en tante over te nemen.”
De grove plannen voor een grote renovatie waren er al, vervolgt Luiten. “Uitbreiding had prioriteit. Deze locatie heeft veel potentie omdat het – met het strand, het bos en de stad in de buurt – voor zowel zakelijke bezoekers als toeristen aantrekkelijk is. We hadden 92 kamers, maar als grote groepen hier wilden vergaderen én overnachten, was de capaciteit te beperkt.” Inmiddels heeft het hotel 225 kamers en kunnen ook grotere groepen er terecht voor meerdaagse conferenties, borrels, feesten en diners.
Duurzaamheid past bij het karakter van dit familiebedrijf
Inzetten op duurzaamheid
De verbouwing van het hotel was een flinke operatie, niet in de laatste plaats omdat het een volledig duurzame renovatie was. “Denk aan het scheiden van bouwmaterialen, het gebruik van zonnepanelen en warmtepompen. Het gebouw is volledig van het gas af. We hebben een biovergister waarmee de etensresten uit het restaurant worden gerecycled tot biogas. Dat wordt weer gebruikt in ons eigen hotel, bijvoorbeeld voor de open haard in het restaurant.” Luiten is blij dat ze volop op duurzaamheid hebben ingezet. “Het past bij het karakter van dit familiebedrijf. Het voelt vanzelfsprekend om aan de volgende generaties te denken. Ons hotel is nu ook een soort proeftuin voor andere hotels uit de Van der Valkgroep. Bovendien: het hoort bij deze tijd en ook onze gasten vinden het fijn om zaken te doen met een bedrijf dat verantwoord met de omgeving omgaat.”
Huiselijke sfeer
Bij het vernieuwde hotel hoort ook een frisse nieuwe uitstraling, vertelt Luiten. “We introduceren nieuwe concepten zoals shared dining (komend jaar) en een eigen bakkerij, waar ook mensen uit de buurt broodjes en taarten komen halen. Er is op en rond het terrein meer groen, we hebben een moestuin en insectenkasten. Binnen hebben we een huiselijke sfeer gecreëerd. Het is een hotel, dus het is allemaal best chic, maar ook warm en menselijk.” Dat is een van de sterke kanten van het familiebedrijf: de aantrekkingskrachtop veel verschillende groepen. “Je kunt hier met je zakelijke klanten dineren. Maar je kunt er ook met je kinderen komen brunchen.” De gastvrijheid zit ‘m in de entourage en styling, maar zeker ook in de vriendelijkheid van het personeel. “Een goede onboarding en training is belangrijk, ook voor het behoud van medewerkers. In de horeca is het verloop hoger dan in andere sectoren, dus een goede bezetting blijft ook voor ons een uitdaging. Daarom proberen we onze processen efficiënter te maken. Zo hebben we een afruimrobot die de vuile borden naar de keuken brengt.”
De opening van het hotel is nog maar net achter de rug, maar er staan nog meer vernieuwingen op de planning. “We gaan de oudere kamers nog renoveren, er komt een wellness en we willen alle kinderziektes opsporen en eruit halen.” Luiten voelt zich in elk geval helemaal thuis in het familiebedrijf. “Ik hou niet van stilzitten en ik wil mezelf blijven uitdagen. Dat kan binnen de Van der Valkgroep voorlopig nog wel.
Dit artikel is verschenen in de najaarseditie van Leischendam-Voorburg.business #1.
Tekst: Pauline Derwort | Foto: Dean Productions