Leerlingen maken kennis met fair fashion

Nawfal al Jeburi, pas twee jaar docent, kreeg onlangs de titel Duurzame Docent vo 2024. Hij neemt zijn leerlingen aan het Stanislas Pro mee in de wereld van fair fashion. Daarbij zet hij zijn jarenlange ondernemerservaring in. “Ik wil mijn leerlingen laten kennismaken met de allerlaatste ontwikkelingen.”

Al Jeburi, geboren in Irak en op zijn veertiende naar Nederland gekomen, werkte jarenlang in de internationale handel, vooral met het Midden-Oosten, maar besloot het roer drastisch om te gooien. “Alles draaide om geld. Dat wilde ik niet meer. Ik wilde met jongeren werken en ze laten zien dat er meer is dan geld, status en macht.”

Project ReMod

Dat doet hij nu op geheel eigen wijze. Samen met leerlingen van het Stanislas Pro, waar praktijkonderwijs wordt gegeven, runt hij een winkel, waar nu nog vooral outletartikelen te koop zijn. Ondertussen werkt hij aan project ReMod. Binnen dit project ontwerpen, produceren en verkopen leerlingen nieuwe kledingstukken met afgedankte mode als basis. “Ik wil leerlingen laten zien dat er veel misstanden zijn in de kledingindustrie, zoals slechte arbeidsomstandigheden, vervuiling en overproductie.” Al Jeburi vertoont documentaires, nodigt gastsprekers uit en gaat met leerlingen op bezoek bij andere duurzame ondernemers, zoals Vuigmakers uit Gouda die sieraden maken van afval en broekriemen van oude fietsbanden.

Een eigen business runnen

“Project ReMod combineert bewustwording met ondernemerschap”, vertelt AlJeburi. “Ik wil leerlingen tools geven om bij te dragen aan een duurzamere wereld. De eerste- en tweejaarsleerlingen krijgen praktijklessen: hoe richt je een winkel in, hoe prijs je je artikelen, hoe houd je de winkel netjes en schoon? Met leerlingen die in het derde jaar het vak Economie en ondernemen kiezen, gaan we de diepte in. We runnen een echte onderneming, met een kassa, inkomsten, derving en retouren. We hebben een eigen bol.com-account en zijn bezig met het opzetten van een site en socialmediakanalen. Zo ervaren leerlingen wat er allemaal komt kijken bij een eigen business.”

Pop-up store

Al Jeburi wil graag samenwerken met lokale partners, bijvoorbeeld met bedrijven die een leegstaande ruimte beschikbaar hebben voor een pop-up store. “Ik wil leerlingen laten zien dat ReMod ook buiten de schoolmuren levensvatbaar is. Het is fijn dat de gemeente Rijswijk meedenkt: zij brengen mij in contact met de juiste mensen.” Ook Stichting Talentontwikkeling is een belangrijke partner. “Samen onderzoeken we hoe mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen ReMod een plek kunnen krijgen.”

Dit artikel is verschenen in de zomereditie van Rijswijk.business #12.

Tekst: Heleen Platschorre | Foto: Sam Rentmeester