De vraag
Het team Economische Zaken van de Gemeente Rijswijk werd uitgebreid met nieuwe medewerkers. Om elkaar beter te leren kennen, de propositie te delen en actie te ondernemen rondom externe communicatie werd onze hulp gevraagd: “Willen jullie een werksessie organiseren waar we met haalbare acties de deur uit lopen, zowel voor de korte als de lange termijn?”
Ons antwoord
We kozen een bijzondere en rustgevende locatie voor de werksessie: Op Hodenpijl in Schipluiden. Vooraf zijn de doelen besproken, zoals teambinding en het zichtbaar maken en bespreken van het bestaande communicatieplan en de huidige middelenmatrix. Binnen dit kader zijn ook communicatiekanalen, de kalender van 2024 en de inhoud van communicatiemomenten meegenomen. Het vooraf gegeven huiswerk zorgde voor een effectievere uitwerking van de opdrachten.
We hebben ervoor gezorgd dat de teamleden elkaar nog beter leren kennen en het communicatieplan en de –matrix zijn besproken. Wat is er tot nu toe gedaan en wat heeft het opgeleverd? Nog belangrijker was de vraag: waar willen we naartoe? Tijdens de sessie ging he team aan de slag met de communicatiemomenten tot het einde van het jaar en welke middelen hiervoor nodig zijn. Daarin is een concrete indeling gemaakt van inhoud en de doelgroepen die EZ bedient; bestaande ondernemers, nieuwe ondernemers en haar stakeholders. In tweetalen zijn de bedachte acties gepresenteerd en konden aanvullingen worden gegeven. Het team ging met een mooi actieplan, inclusief tijdspad, de deur uit!
Leuk voor Gemeente Rijswijk
Mark van Vliet, teamleider EZ: “Na de werksessie zijn er meteen acties uitgezet door het team. Ook hebben we de uitwerking van die dag bij de hand voor toekomstige projecten. De locatie was perfect voor deze informele sessie en de sfeer zorgde voor inspiratie en ideeën. We hebben elkaar zeker beter leren kennen en dat komt de sfeer en werkwijze ten goede.”

Leuk voor Dot•
Andrea Dronk: “Aan de hand van een slidedeck en vragen hebben we het team aan het werk gezet, geïnspireerd en begeleid. Er was voldoende interactie en ruimte voor vragen en opmerkingen. Het samen-gevoel kwam naar boven en we hebben concrete handvatten meegegeven die het team kan gebruiken voor de vervolgacties.”
Andere klantverhalen
Storytelling als basis van het merkverhaal
Wij willen ons verhaal beter zichtbaar maken en denken aan een nieuwe website, kunnen jullie ons daarmee helpen? Die vraag van The Other Dogs was de start van ons gesprek. We concludeerden dat we eerst aan de slag moesten met het verhaal.
Kennissessie politiek & ondernemers
Welke behoeften hebben ondernemers? Wat hebben ze nodig en hoe kunnen politici daarop inspelen? Door met elkaar in gesprek te gaan kom je erachter wat bij de andere speelt en wat je voor elkaar kunt betekenen.