Hoe bedenk ik een blogonderwerp?

In een tijd waarin de meeste mensen thuiswerken en weinig meer naar buiten gaan slaat de verveling snel toe. Sommigen van jullie zullen zelfs minder te doen hebben, omdat bepaalde werkzaamheden thuis gewoon niet mogelijk zijn. Maar wat doe je dan met de tijd die je over hebt? Nou, bloggen!

Uit verveling scrolt men meer op social media dan normaal. Een uitgelezen kans dus om meer zichtbaarheid te creëren voor je onderneming. Blogs doen het vaak erg goed. Maar bloggen kan soms erg lastig zijn. Want waar haal je toch elke keer weer inspiratie vandaan? En hoe zorg je ervoor dat je origineel blijft nu iedereen het over het coronavirus heeft? Ik geef je graag een paar tips om weer met frisse moed en energie aan een nieuw zakelijk blog te beginnen.

Maak het persoonlijk

Veel bedrijven bloggen over het virus, maar iedereen beleeft het op zijn eigen manier. Waar loop jij tegenaan? Welke oplossingen heb je gevonden voor het thuiswerken? En doen jouw collega’s dat? Of heb je ondanks de crisis toch nog een klant weten binnen te halen? Vertel dan bijvoorbeeld hoe je dag eruitziet, welke tools je gebruikt, hoe je werkplek eruitziet, hoe je contact legt met klanten en ga zo maar door. Af en toe een luchtige blog kan geen kwaad. Zorg er wel voor dat de connectie met je bedrijf blijft.Heb je het liever over iets anders dan het coronavirus? Begrijpelijk! Gebruik dan ook de volgende tips:

  • Zet vragen om in een artikel
    Krijg je geregeld dezelfde vragen van (potentiële) klanten? Om te voorkomen dat je steeds hetzelfde verhaal moet vertellen, kun je er een blogartikel over schrijven. Je kunt klanten dan gemakkelijk doorverwijzen naar je blog. Je kunt ervoor kiezen om kort de veelgestelde vragen te behandelen of je maakt van elke vraag een apart blog.
  • Lees magazines 
    Wat speelt er in je vakgebied? Je kunt natuurlijk op het internet zoeken. Maar je kunt ook vakbladen kopen en daar lekker doorheen bladeren. Wat voor onderwerpen behandelen ze? Wat weet je van deze onderwerpen? Welke achtergrondverhalen staan erin? Wie worden er geïnterviewd? Je kunt snel nieuwe inspiratie krijgen door een magazine te lezen. Let wel op dat je niets letterlijk kopieert, maar het echt alleen als inspiratie gebruikt.
  • Vraag aan de doelgroep
    Over welke onderwerpen wilt je doelgroep graag meer weten? Loopt ze tegen bepaalde problemen aan? Of zijn sommige dingen onduidelijk? Door vragen te stellen aan de doelgroep weet je snel waar behoefte aan is. Als het goed is heb je in no time veel blogonderwerpen waarmee je aan de slag kunt. Je kunt je doelgroep vragen stellen via de social mediakanalen of je belt of mailt ze.
  • Kijk bij concurrenten
    Het kan soms geen kwaad om bij concurrenten te kijken. Hebben ze een zakelijk blog? Zo ja, waar schrijven ze dan zoal over? En hoe delen ze deze artikelen via social media? Op welke artikelen krijgen ze veel likes en reacties? Hier kun je veel informatie uit halen, misschien wel bruikbare informatie voor een leuk blogartikel. Let ook hierbij op: kopieer niks!
  • Gebruik Google Trends
    Als je wilt inspelen op actuele gebeurtenissen is het handig om onder meer Google Trends in de gaten te houden. Via deze tool kun je snel zien welke onderwerpen op dat moment het meest gegoogeld worden. Handig, want daar kun je dus ook meteen mee aan de slag. Het is wel belangrijk om je doelgroep in de gaten te houden, want niet elke actuele gebeurtenis/zoekopdracht is even relevant voor het bedrijf.
  • Interview mensen uit het vak
    Je hoeft niet altijd je eigen kennis te delen met de doelgroep, je kunt ook iemand interviewen. Grote kans dat er in deze periode genoeg mensen zijn die tijd hebben om met jou te bellen of videobellen. Deze persoon heeft misschien wel hele andere opvattingen over het vakgebied of heeft handige tips. Het leuke van iemand interviewen is dat je zelf ook weer nieuwe kennis opdoet en dat het artikel uniek is. Daarnaast is de kans groot dat de geïnterviewde het blog deelt, waardoor je bereik groter wordt. Let wel op: interview alleen experts in je vakgebied die echt kennis willen delen en geen verkooppraatje willen houden.

Heb je alweer veel ideeën? Mooi! Of wil het toch nog niet lukken? Bel ons dan gerust op voor een video call met kop koffie, wie weet kunnen we je helpen aan leuke blogonderwerpen en uiteraard wat gezelligheid in deze bizarre dagen.