Creëer een paarse koe

Juist in deze tijd is het belangrijk om op te vallen. Hoe ga je er anders voor zorgen dat je klanten behoudt of nieuwe klanten aan je bindt? Je onderscheiden is essentieel. Want als je alles wil zijn voor iedereen, ben je uiteindelijk niks voor niemand.

Zo zit dat: Marketing

Marketinggoeroe Seth Godin introduceerde een aantal jaar geleden de paarse koe. Hij vergeleek het aanbod van bedrijven met een weiland vol koeien, die er allemaal hetzelfde uitzien. Daarin is de ene koe moeilijk van de andere te onderscheiden. Maar wat nou als je die ene koe paars verft? Juist, dan valt-ie op!

Marktaandeel kun je veroveren (of behouden!) door een aanbod te creëren dat opvalt en dat een specifieke doelgroep aanspreekt. Het heeft weinig zin om gemiddelde producten voor gemiddelde mensen te maken. Daarvan zijn er immers al genoeg. Maar hoe doe je dat dan, hoe creëer je je eigen paarse koe? Het begint met buiten de kaders durven denken. Je zult risico’s moeten nemen; dingen anders doen dan je con-currenten. Je kunt groei realiseren door je te richten op specifieke doelgroepen. Wees niet bang om voor een niche markt te kiezen. Soms valt er meer winst te behalen als marktleider in een niche markt dan met een beperkt aandeel in een grote markt.

Ideeën voor je eigen paarse koe:

  • Bedenk aan welke mensen je jouw product of dienst het liefst wil verkopen. Wie is je ideale klant? Concentreer je specifiek op die markt.
  • Denk in kleine doelgroepen, in niches en bedenk daar een opmerkelijk aanbod voor; iets dat onderscheidend is voor die markt en dat je kunt terugbrengen tot één eenvoudig statement. Bijvoorbeeld: ‘de meest duurzame oplossing’. of ‘de meest betrokken klantenservice’.
  • Kies de kanalen die bij jouw doelgroep passen. Dus niet: schieten met hagel, want dan voelt uiteindelijk niemand zich aangesproken door je boodschap.
  • Stel niet het product centraal, maar de emotie van de doelgroep voor jouw product of dienst.
  • ‘Een paarse koe’ kan ook in kleine dingen zitten: hoe beantwoord je de telefoon, op welke manier onderhoud je het contact met je klanten? Doorbreek de routine en ontdek nieuwe mogelijkheden.
  • Onderzoek de grenzen: wat als je het goedkoopste, snelste, warmste, meest efficiënte, nieuwste of gewoon het meeste kunt bieden? Wat levert dat op?
  • Stel jezelf de vraag: ‘waarom niet?’. In veel gevallen is er niet echt een goede reden om iets niet te doen.

Kies!

Maar het allerbelangrijkste is: kies! en laat die keuze terugkomen in alles wat je doet. Uiteraard extern. Maar ook intern, zodat je als bedrijf echt kunt laten zien waar je voor staat.

Experttips van Nannette

  • 1. Kies voor dát waar je blij van wordt en waar je energie van krijgt. Vaak bepaalt dat ook waarin je je kunt onderscheiden.
  • 2. Vergeet de kleine paarse koeien niet. Hoe worden klanten ontvangen? Hoe wordt de telefoon opgenomen?
  • 3. Check je website. Hoe onderscheidend is jouw site in tekst en beeld? Vermijd stockfoto’s en woorden als ‘betrouwbaar’ en ‘professioneel’.