We hebben een senior communicatieadviseur en marketeer: Margot de Graaff. Vol enthousiasme gaat ze in haar nieuwe baan aan de slag. Wie is Margot? En wat gaat zij precies bij Dot• doen? Allow her to introduce herself!
“Vertel je verhaal alsof je het aan je moeder vertelt,” zei mijn hoofdredacteur toen ik – piepjong en net begonnen als redacteur voor een tijdschrift – mijn eerste artikel bij hem inleverde en het vijf minuten later vol doorhalingen terugkreeg. Doe niet zo moeilijk, bedoelde hij daarmee. Want iedereen leest het liefst een duidelijk verhaal, zonder pretenties en vermoeiende bijzinnen. Destijds vond ik al die rode hanenpoten in mijn tekst een tikje beledigend, maar ik volgde het advies van mijn baas toch op. En nu geef ik dezelfde raad aan wie het maar horen wil. Als je hem opvolgt, is er trouwens werk aan de winkel. Schrijven zonder een woord te veel is namelijk best een opgave. Als je denkt dat je verhaal af is, begint het pas, het schrappen, schaven en fijnslijpen. Maar als een lezer denkt: “Dit leest lekker weg en ik snap ook nog wat er staat”, dan is het al die moeite waard geweest.
Na de les van mijn hoofdredacteur heb ik nog veel meer bijgeleerd. Ik was (web)redacteur en communicatieadviseur bij werkgevers als de ANWB en UNICEF Nederland en leerde veel over marketingtechnieken. Die kennis komt goed van pas nu ik als senior communicatieadviseur en marketeer voor Dot• werk. Maar dat jonge redacteurtje van toen is er nog altijd en ik kan een tekst die simpel oogt – maar vaak het slotstuk is van flink geploeter – nog steeds waarderen. Daarom is het mooi dat ik nu én klanten mag adviseren én verhalen kan schrijven. Naast mijn werk voor Dot• maak ik podcasts en schrijf ik liedjes. Wie weet kunnen we dat voor onze klanten ook goed gebruiken. Ik denk dus dat ik hier nog wel even blijf.