Hoe maak je je DNA zichtbaar?

Om je als organisatie te onderscheiden, is het meer dan ooit van belang om je toegevoegde waarde duidelijk te maken aan de klant. En bovenal om die waarde waar te maken. Hoe positioneer je je als organisatie en hoe zorg je ervoor dat het gedrag van je medewerkers aansluit bij wat je als bedrijf wilt uitstralen?

De meeste bedrijven hebben ze ooit wel eens netjes uitgeschreven: een missie, een visie en kernwaarden. Hoor je je medewerkers al zuchten? Natuurlijk zijn we flexibel, betrouwbaar en transparant. Maar kun je je als bedrijf daar echt mee onderscheiden? En wat betekent het voor een medewerker dat het bedrijf zogenaamd flexibel is? Moet je bij iedere vraag van de klant direct in het gelid springen en doen wat er gevraagd wordt? Of wordt er iets anders verwacht? De uitdaging wordt nog groter naarmate je bedrijf groeit, en zeker bij een overname of een fusie.

Marketingbehang

Door met elkaar kernwaarden te definiëren, maak je helder waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Het zorgt ervoor dat je medewerkers handelen vanuit de identiteit van het bedrijf. Zo worden je kernwaarden geen marketingbehang, maar intrinsieke waarden van iedereen binnen je organisatie. Het maakt het voor medewerkers ook makkelijker om beslissingen te nemen: ze weten immers waar het bedrijf voor staat en wat er van hen verwacht wordt.

Van waarde naar gedrag

Maar met het bepalen van je kernwaarden ben je er nog niet. Vaak is een kernwaarde nog erg abstract (‘Wij zijn integer’). Het gaat pas echt leven als je met elkaar vaststelt welk gedrag bij die kernwaarde hoort (‘Wij hebben geen verborgen agenda en doen wat we zeggen’). 

Breng ze tot leven

Een goede manier om kernwaarden levend te maken, is om met elkaar op zoek te gaan naar concrete voorbeelden. Vraag medewerkers een succesverhaal toe te lichten aan de hand van de kernwaarden: wat maakte deze opdracht tot een succes en op welke manier zie je de kernwaarden daarin terug? Vraag medewerkers hoe zij de kernwaarden gereflecteerd zien in het bedrijf en wat ze voor hen betekenen. Betrek ook klanten en andere relaties in het proces. Hoe kijken zij naar het bedrijf? Wat vinden zij typische waarden voor jouw organisatie? Deze input kun je vervolgens gebruiken om zowel extern als intern te laten zien waar je voor staat. In de klantverhalen op je website, in de manier waarop je relaties ontvangt in je pand, in je sollicitatiegesprekken en in de communicatie met je medewerkers. Zo maak je jouw DNA zichtbaar en voorkom je loze marketingslogans.

Experttips van Nannette

  • Geef het goede voorbeeld. Laat door je gedrag zien wat je voor ogen hebt en leg je beslissingen uit aan de hand van de kernwaarden.
  • Koppel kernwaarden aan succesverhalen. Ruim tijdens een (werk)overleg structureel tijd in voor een typisch praktijkvoorbeeld: hoe zien we hier onze kernwaarden in terug?
  • Neem kernwaarden mee in ontwikkelgesprekken. Bespreek regelmatig met je medewerkers op welke manier je de kernwaarden terugziet in het gedrag.